9 tips om je te bevrijden van angst

Ik was laatst aan het zwemmen en zag aan de kant een moeder met haar dochtertje. Het meisje was misschien zes jaar oud. Haar moeder moedigde haar om vanaf de zijkant in het water te springen. Een klein simpel sprongetje als je het vanaf een afstand bekijkt maar voor haar heel groot, zo’n sprong in het diepe bad. Ze durfde niet en ze sprong niet. Ik zag mezelf in haar en herinnerde mijn eigen angsten als klein meisje. En besefte hoe veel ik als volwassene nu gewoon doe waar ik vroeger bang voor was. En dat dit dus bij groeien hoort, de angst, de spanning als je iets nieuws probeert. Als kind en als volwassene heb ik veel angst gekend en dat heeft me vaak beperkt om te doen wat ik eigenlijk wilde. Ik heb steeds beter geleerd om met mijn angsten om te gaan en me er niet door te laten belemmeren. Ik deel graag een aantal tips met je die ook mij hebben geholpen.

Wat doet angst met je?

Angst is een goede raadgever als deze reël is. Als je in een situatie bent waar echt sprake is van mogelijk gevaar en het gaat om overleven. Dan helpt de angst je om alert en snel te handelen. Je bent op vakantie en staat oog in oog met een grote bruine beer; je rijdt op de snelweg en ziet vóór je een vrachtwagen kantelen. Dat soort situaties.
Veel angsten die we hebben, zijn niet reël. Angst voor spinnen, voor kritiek, vliegangst, angst om een presentatie te geven. Deze angsten helpen je niet, staan niet in verhouding tot de echte situatie en beperken je juist in je leven.

Mensen kennen verschillende instinctieve reacties op angst: vechten, bevriezen of vluchten.
Vaak heb je een voorkeursstijl, afhankelijk van je karakter. De een is gewend om de confrontatie aan te gaan, kiest voor de aanval als de beste verdediging. De ander trekt zich terug, houdt zijn mond of gaat er echt van door.
Angst is direct voelbaar in je lichaam. Naast mentale training – werken aan je gedachten en overtuigingen – is je lichaam een belangrijke ingang om met angst om te gaan.

Wanneer je bevriest door angst, werkt dit verlammend. Je adem stokt, je lichaam verstijft. Het kan voelen alsof je gevangen zit in je eigen lichaam.
Een andere reactie op angst kan zijn dat je energetisch uit je lichaam vertrekt, een manier van vluchten. Je bent er ogenschijnlijk wel maar niet echt. Je dissocieert. Het is dan te onveilig om in je lichaam te zijn en voelen. Dat kan bijvoorbeeld ontstaan zijn na traumatische ervaringen waarbij de gevoelens te pijnlijk en bedreigend waren om toe te laten. Dissociëren bied je geen echte veiligheid. Door niet aanwezig te zijn in je lichaam, ben je juist kwetsbaarder. Als je goed aanwezig bent in je lichaam, gegrond in jezelf en in contact met je gevoelens, ben je krachtiger en kun je beter voor jezelf opkomen. Als je last hebt van dissociëren en traumatische ervaringen hebt opgedaan, laat je dan deskundig begeleiden om weer in contact te komen met je gevoelens en je weer veilig te voelen in je lichaam.
Als je het lastig vindt om te voelen, om in je lichaam te zijn, zoek je ook vaak de veiligheid in je hoofd. Je probeert het leven te begrijpen of beheersen. Dat kan zich uiten in de vorm van overmatig gepieker, controlegedrag of perfectionisme. Dit zijn overlevingsmechanismen die je uiteindelijk niet helpen, je raakt juist steeds meer uit balans.

Negen tips om met je angst om te gaan

Ik geef je graag een aantal tips die kunnen helpen als je last hebt van angst. Tips die ik heb verzameld en ervaren tijdens verschillende opleidingen en trainingen en die mij ook echt geholpen hebben.

  • Kom in beweging, kom in je lichaam
    Letterlijk in beweging komen, helpt als je vastloopt, verstart, teveel piekert. Breng je lichaam in beweging, doe iets fysieks. Ga lopen, dansen, stofzuigen, tuinieren, vrijen, wandelen, laat je masseren. Doe wat jou helpt om in je lichaam te komen en uit je hoofd. Zorg dat je energie weer gaat stromen, dan veranderen ook je gedachten en gevoelens.
    Andere manieren om weer meer in je lichaam te landen: let op je ademhaling, intensiveer je ademhaling. Adem brengt nieuwe levensenergie. En raak je lichaam stevig aan, voel je benen, je armen, je hele lichaam, het contact van je voeten met de vloer. Je kunt daarbij zeggen: ik ben hier, ik ben veilig, ik ben verbonden.
  • Breng jezelf in het hier en nu
    Als de angst gaat over iets wat nu acuut speelt en reëel is, dan helpt die angst je om alert en snel te handelen. Denk aan agressief persoon die je aanvalt en je moet direct handelen. De meeste belemmerende angsten gaan over iets dat in het verleden gebeurd is of iets dat mogelijk gaat gebeuren. Je kunt in het hier en nu komen door je zintuigen bewust aan te spreken. Wat voel je nu? Wat zie je nu? Wat hoor je nu? Wat ruik of proef je nu? Mijn ervaring is dat dit helpt om meer aanwezig te raken in het moment. Om te zijn met wat er in het nu is.
  • Verzet je niet tegen de angst
    Angst hoort erbij en vertelt je dat je iets spannends of nieuws doet. Omarm de angst, accepteer dat je bang bent en sta het gevoel toe. Observeer wat er in je lichaam gebeurt.
    Ook succesvolle mensen hebben angst. Ik las ooit dat Toon Hermans nog voor elke voorstelling podiumvrees voelde, ook toen hij al lang een grote ster was en in Carré stond. Buiten je comfortzone is het spannend maar daar liggen ook die opwindende, bevrijdende, magische momenten. Die wil je toch niet missen?
  • Neem de regie en laat de angst niet bepalen
    Wacht niet tot de angst voorbij is en zet je stap met de angst erbij. Je kunt het angstige deel van jou zien als je angstige, innerlijke kind. Ze trekt je naar achteren, durft de stap niet te zetten. Naast je innerlijke kind leeft er ook een gezonde volwassene in jou. Laat die volwassene de leiding nemen en het kind aan de hand nemen. Stel het kind gerust, je kunt het letterlijk toespreken ‘’hallo lieve kleine, ik neem de leiding, ik zorg voor jou, je bent veilig bij me’’. En vraag het kind ‘’wat heb jij nodig?’’.
    Een andere manier van de regie nemen, is jezelf een halt toeroepen als je terecht komt in angstgedachten of -beelden. Ik stop nu deze angstgedachte en ik denk aan iets waar ik blij van word.
  • Doe een realitycheck
    Ontnuchter je angsten. Het kan helpen om jezelf de vraag te stellen ‘’is dit echt een situatie van leven of dood? is er sprake van een acute levensbedreigende situatie? Meestal is dat niet het geval. Ja, je kunt een fout maken en kritiek krijgen maar je wordt niet opgegeten door een hongerige leeuw. Stel jezelf de vraag: wat is het ergste dat kan gebeuren? En hoe realistisch is dat? Zo had ik ooit de angst om ontslagen te worden. En in mijn engste gedachten leidde mijn ontslag ertoe dat ik dood en eenzaam in de greppel zou eindigen. Niet erg realistisch.
  • Leer je eigen angsten kennen
    Onderzoek wanneer je angstig wordt, in welk soort situaties, bij welke ontmoetingen? Wat triggert je angst? En kun je dat terug leiden naar ervaringen van vroeger? En wat helpt jou om de angst te verminderen? Maak de keuze om daarin goed voor jezelf te zorgen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet naar enge thrillers moet kijken want dat soort beelden voedt teveel mijn angsten. Daarnaast kan ik angstiger worden als ik teveel suiker eet of te moe ben. Gezonde voeding en voldoende rust zijn belangrijk voor mijn innerlijke balans. Ontdek hoe dit voor jou is en wat jou helpt.
  • Wees mild voor jezelf
    Herinner jezelf aan al die stappen die je al wel gezet hebt. De kleine en de grote. Wat heb jij bereikt, gedurfd, gerealiseerd ondanks angst, ondanks pijn en teleurstelling, ondanks kritiek van anderen wellicht? Misschien leg jij de lat wel erg hoog voor jezelf en zie je niet meer hoe je gegroeid bent. En denk bij groei niet alleen aan de ‘’succesvolle’’ ervaringen. Ook die stappen, die pogingen die niet slaagden, horen erbij. Je hebt het wel geprobeerd en je hebt ervan geleerd. Wees mild voor jezelf en dankbaar voor elke stap die je gezet hebt.
  • Daag jezelf uit maar leg de lat niet te hoog
    Zorg dat je jezelf uitdaagt op een manier die fijn is. Maken de stappen niet zo groot dat je verlamt. Een mooie uitspraak hierover van Grotowski ‘’waar angst en plezier samenkomen, is de grootste groei mogelijk’’.
  • Wat zou je kiezen vanuit liefde?
    Angst kan je zo obsederen dat je vergeet wie je bent en wat je wilt. Het gaat in essentie om de keuze tussen angst of liefde. Vanuit liefde voor jezelf gun je jezelf het allerbeste. Vanuit liefde gun je jezelf dat je mag uitproberen en fouten maken. Blijf je herinneren aan wat je wilt, je dromen, je verlangens. Sta jezelf toe te dromen. Stel jezelf de vraag: als alles mogelijk zou zijn, wat zou ik dan willen ervaren? Hoe wil ik dan leven? Wat zou de liefde doen? Dat is jouw vuurtje, jouw brandstof om ervoor te gaan.

Ik wens je veel succes met mijn tips. Delen mag.

Wil je reageren? Laat een reactie achter op dit blog.

Liefs, Eveline Geusen