Vind kracht en innerlijke rust in je gronding

Vind kracht en innerlijke rust in je gronding

In deze blog vertel ik je wat gronding is, waarom het belangrijk is voor je innerlijke stevigheid en rust. En ik geef je tips hoe je jezelf meer kunt gronden.

Hoe voelt het om gegrond te zijn en wat geeft het je?

Als je gegrond ofwel goed geaard bent, ben je volledig aanwezig in het hier en nu. Je bent verbonden met jezelf, je lichaam en met de vitale energie van de aarde. Als je goed geaard bent, ben je vanzelf in balans, rechtop en stevig. Je ervaart innerlijke stabiliteit en veiligheid. Je denken is helder en gefocust, je voelt je evenwichtig en vrij van stress. En die helderheid en veiligheid helpt je om de juiste, gezonde keuzes te maken in het leven en ook om te gaan met tegenslag. Wanneer je gegrond bent, kun je flexibel meebuigen en je zult weer terugkomen in een stevig centrum zoals rietstengels die flexibel meebuigen bij stevige wind. Gronding helpt je ook om spanningen en overtollige energie af te voeren in de aarde zodat je meer rust ervaart in je lichaam.

De veilige aanwezigheid in een gegrond lichaam is ook belangrijk om gezonde verbindingen te kunnen aangaan met anderen. Vanuit een stevige gronding in jezelf kun je jezelf gemakkelijker openen voor een ander.  Je voelt dat je op eigen benen staat en jezelf kunt dragen. Vanuit de stevige aanwezigheid in je onderlijf kan je borstkas, je hart verzachten en zich openen.

Niet gegrond zijn betekent dat je niet stabiel bent, geen vaste grond onder je voeten ervaart, je eigen middelpunt niet voelt en vooral in je hoofd zit (gepieker, zorgen, zweverigheid). Je kunt de neiging hebben jezelf te verliezen in dromen en fantasieën, je vindt het moeilijk om jezelf je manifesteren in het leven en je verlangens waar te maken. Je ideeën blijven teveel hangen in de lucht. Als je veel mediteert en met spiritualiteit werkt, is het ook belangrijk goed gegrond te zijn. Iemand zei ooit ‘’niet-geaarde spiritualiteit heeft geen waarde’’. Spiritueel werken gaat er volgens mij om het goddelijke, het licht hier te brengen voor vrede en liefde op aarde. Dat vraagt je aanwezigheid hier.

Gronding gaat over je verbinding met de natuur, met je eigen natuurlijke zijn. Zeker in deze tijd waarin mensen steeds meer tijd doorbrengen achter beeldschermen en met elkaar communiceren via beeldschermen kunnen we die verbinding verliezen. Je ziet dat ook terug in hoe we omgaan met de natuur. Milieuvervuiling laat ook zien waar we vervreemd zijn geraakt van onze eigen natuurlijke aard.

Gronding en je eerste chakra

Je gronding is verbonden met je eerste chakra, het wortelchakra. Dit is je basis, je fundament waarop je alles opbouwt.
Elk mens heeft zeven basischakra’s (energiecentra) in zijn lichaam: wortelchakra, heiligbeenchakra, vuurchakra (zonnevlecht) , hartchakra, keelchakra, voorhoofdchakra (derde oog) en het kruinchakra. Elk chakra heeft zijn eigen functie en kwaliteiten en ze zijn ook met elkaar verbonden.
Je eerste chakra gaat over de thema’s: aarde, wortels, gronden, overleven, lichaam, materie, het recht om te zijn en te hebben. Disbalans in je eerste chakra zorgt voor groeien zonder wortels, zonder vaste grond onder de voeten, gebrek aan duurzaamheid. Net zoals een boom gezonde wortels nodig heeft om zich te voeden en stevig overeind te blijven, hebben mensen gezonde aarding nodig. Het wortelstelsel van een boom is minstens net zo uitgebreid als zijn takkenstelsel. Anders is de boom niet stabiel. Wortels geven voeding, kracht en stabiliteit.

Aarden, doe je  vooral via de onderkant van je lichaam, de voeten, de benen, het bekken. Je voeten staan letterlijk op de aarde, je voeten maken ontelbaar stappen waarmee je jouw leven concreet vorm geeft. Je benen gaan over staan, jouw bestaan, op eigen benen staan als een zelfstandig mens. De bekkenkom is als een schaal waarin je lichaam kan rusten. Als de bekkenbodem open en ontspannen is, kun je spanningen op andere plekken in je lichaam loslaten. Lichamelijke oefeningen waarmee je meer aanwezig raakt in je voeten, benen en bekken en spanning daar loslaat, helpen je dieper aarden.

Vragen die je jezelf kunt stellen om je gronding, je verbinding met de aarde te onderzoeken:
Wil ik hier zijn?
Voel ik me veilig op aarde?
Voel ik me veilig in en verbonden met mijn lichaam?

Hoe versterk je je gronding?

Er zijn eenvoudige manieren om jezelf meer te gronden. Het gaat in essentie om met aandacht dieper in je lichaam te zakken waardoor je meer in het hier en nu komt. Hoe vaker je dit herhaalt, hoe sterker het werkt en hoe gemakkelijker het wordt. Je leert je eigen lichaam hierin steeds beter kennen. Gronding is doorgaans geen constante staat van zijn. Ook als je goed gegrond bent, kun je bijvoorbeeld door heftige schrik ineens uit je gronding schieten. Alsof je je staart ineens intrekt en wankel wordt. Dat is niet erg. Het gaat erom dat je jezelf oefent om steeds gemakkelijker de weg terug naar gronding en ontspanning leert vinden.

  • laat je aandacht regelmatig op de dag in je lichaam omlaag zakken naar je voeten en benen;
  • adem ontspannen in je buik
  • zoek de natuur op (en laat je telefoon even in je tas) ;
  • loop met blote voeten;
  • vrij met je geliefde;
  • laat jezelf aanraken, ontvang of geef een massage;
  • verricht fysieke arbeid, werk met je handen;
  • neem een wisselbad voor je voeten of hele lichaam;
  • visualiseer dat je jezelf wortelt in de aarde. Je kunt een grondingskoord diep in de aarde laten zakken vanuit je voeten, je staartbeen of je vagina;
  • maak grondende klanken. De AOUM-klank is aardend. En de Hum-klank (hummen). Bij beide klanken houd je aan het einde de m langer aan. Dat ontspant je voorhoofd. Neem de tijd om de klank enkele minuten te maken. Ga rustig zitten, ontspan, sluit je ogen en klink.
  • zorg goed voor je lichaam met gezonde voeding, beweging.

Oefening – met aandacht lopen

Vaak zijn we met onze energie naar voren gericht, gefocust op het doel dat voor ons ligt. Dan zijn we minder aanwezig in onszelf, minder in het hier en nu. We zitten met onze aandacht meer bovenin ons lichaam. Als we lopen, is onze pas versneld. Denk aan het liedje van Herman van Veen, opzij, opzij, opzij….!
Probeer eens op verschillende manieren te lopen, thuis in de kamer of onderweg. Eerst loop je haastig met het boodschappenlijstje in je hoofd, je denkt aan vanalles wat je nog moet doen die dag. Wat gebeurt er met je ademhaling? Voel je je lichaam nog? Voel je je voeten op de vloer? Herken je dit?
En breng daarna je aandacht omlaag, zak met je aandacht in je voeten en benen terwijl je loopt. Adem rustig in en adem uit naar je voeten. Voel het contact van je voeten met de bodem onder je. Voel hoe je elke stap zet. Waarschijnlijk ga je vanzelf langzamer lopen. En ervaar het verschil. Hoe voelt dit? Hoe ervaar je dan het contact met jezelf en met de omgeving? Herken je dit?

Boekentips over gronding, lichaamsoefeningen en chakra’s:

  • Handboek chakrapsychologie, Anodea Judith
  • Chakrawerkboek, Anodea Judith
  • Gronden, Jennifer Hinton
  • Bio-energetische oefeningen, Alexander & Leslie Lowen

Liefs, Eveline Geusen | Lijflied